top of page
Open Site Navigation

Eerste energielabels voor elektrische auto’s toegekend: Tesla het best, Mercedes het slechtst

Een nieuw beoordelingssysteem voor elektrische auto's rangschikt de BMW i4 en Tesla Model 3 als de meest efficiënte modellen. De wagens van Audi en Mercedes bungelen onderaan de lijst.



De nieuwe Britse ‘E-Rating’ van website Electrifying.com rangschikt auto's voor het eerst op hoe efficiënt ze elektriciteit gebruiken. Het doel van de nieuwe beoordelingsmethode is om consumenten duidelijkheid te geven over welke elektrische auto’s beter zijn voor hun bankrekening. Daarbij bestaat er in Groot-Brittannië een kloof van 500 pond (595 euro) in jaarlijkse oplaadkosten tussen de beste en de slechtste auto’s.


De nieuwe Britse ‘E-Rating’ van website Electrifying.com rangschikt auto's voor het eerst op hoe efficiënt ze elektriciteit gebruiken. Het doel van de nieuwe beoordelingsmethode is om consumenten duidelijkheid te geven over welke elektrische auto’s beter zijn voor hun bankrekening. Daarbij bestaat er in Groot-Brittannië een kloof van 500 pond (595 euro) in jaarlijkse oplaadkosten tussen de beste en de slechtste auto’s.


De rangschikking komt als geroepen, want hoewel bij auto's met benzine- en dieselmotoren precies duidelijk is hoeveel ze verbruiken, bestaat er geen industriestandaard om bestuurders te helpen de algehele efficiency van een elektrische auto te begrijpen. Er is gekozen voor een vergelijkbaar systeem als bij energielabels voor bijvoorbeeld wasmachines en koelkasten.


Laadtijd en recuperatie tellen ook mee

Zo wordt gekeken hoe goed elektrisch vermogen wordt omgezet in kilometers op de weg, maar ook de snelheid waarmee de batterij kan worden opgeladen telt mee, evenals de vraag of de auto functies heeft om het stroomverbruik te minimaliseren, zoals warmtepompen, intelligente recuperatie van remenergie en klimaatregeling.


Tot nu toe hebben alleen de BMW i4 en Tesla Model 3 de maximale A++-classificatie gekregen. Het bewijs dat dure EV's niet altijd beter zijn, wordt gevormd door de meer dan 100.000 euro kostende Mercedes EQS. Die heeft dezelfde A+-rating als de goedkope Citroen Ami, Renault Twizy en Seat Mii. Onderaan de lijst bungelt de Mercedes EQV. Het is tot nu toe de enige personenauto met de laagste E-classificatie. De Audi e-tron en Mercedes EQC doen het met een D-beoordeling nauwelijks beter.


E-Ratings voor elektrische auto’s
A++

Tesla Model 3

BMW i4


A+

Hyundai Ioniq

Citroën e-C4

Fiat 500e

Hyundai Kona Electric

Mercedes EQS

Kia EV6

Peugeot e208

Seat Mii

Tesla Model Y

Opel Corsa-e

Citroën Ami

Volkswagen ID.3

Renault Twizy

Hyundai Ioniq 5


A

Audi Q4 e-tron

BMW iX3

DS3 Crossback

Ford Mustang Mach-e

Kia e-Niro

Kia Soul

Peugeot e2008

Renault Zoë

Skoda Enyaq

Smart ForTwo EQ

Tesla Model S

Tesla Model X

Opel Mokka

Volkswagen ID.4


B

Audi e-tron GT

BMW i3

Mercedes EQA

MG MG5 EV

MG ZS EV

Nissan Leaf

Polestar 2

Volvo XC40 Recharge


C

Honda e

Jaguar i-Pace

Lexus UX300e

Mazda MX-30

Porsche Taycan

Rimac Nevera

Citroen e-Spacetourer

Opel Vivaro-e


D

Audi e-tron

Mercedes EQC


E

Mercedes EQV


bottom of page