Naar de sneeuw met de Kia EV6 - deel 2
Beelen Mobility klant Aarjan van Noort reisde afgelopen maand naar Italië af voor een welverdiende wintersport vakantie. Hij verruilde hiervoor tijdelijk zijn Volkswagen e-Golf voor de Kia EV6.
In deel 1 vertelde Aarjan over zijn besluit om met de EV6 op pad te gaan en hoe de eerste kilometers verliepen. Hieronder volgt het tweede deel van zijn verslag.
Reisverslag - deel 2
Na onze eerste laadstop in Hilden, wilde ik de Kia EV6 nog iets meer uitproberen. Ik trapte het gaspedaal op de autobahn even goed in en tikte voor ik het wist de 185 km/uur aan. Hoewel de accu na het laden op 96% had gezeten, zag ik dat bij die hoge snelheid het verbruik enorm opliep. De rest van de weg vervolgden we daarom met een nette snelheid van 120km/uur.
Dat was maar goed ook, want bij de volgende laadstop die we voor ogen hadden, bleken alle palen bezet te zijn. Omdat we bij het laadplein in Hilden de accu meer hadden opgeladen dan we aanvankelijk van plan waren, kwamen we nu echter niet in de problemen. Bovendien merkten we dat de auto zeer nauwkeurig weergeeft hoeveel kilometer je nog kunt rijden met de aanwezige stroom. Met een gerust hart besloten we daarom om verder te rijden naar een volgend laadstation.

Op de helft Bij een laadstation nabij de plaats Bruchsal, koppelden we de accu alsnog aan de lader. We hadden inmiddels ruim 500 kilometer afgelegd en waren daarmee ongeveer op de helft van de reis naar onze vakantiebestemming.
Tijdens deze stop besloten we om een hapje te gaan eten; het was inmiddels al 20:00. Helaas waren veel van de opties om deze tijd al gesloten. Gelukkig was er wel een Burger King open. Onder het genot van een hamburger boekten we een hotel in Freiburg, op een afstand van zo'n anderhalf uur rijden.
Na het eten bleek dat niet alleen wij goed waren opgeladen. De Kia had wederom onze planning en verwachtingen overtroffen. Met een bijna volle accu (98%) reden we verder.
We kwamen tot de conclusie dat we dankzij deze meevaller het volgende laadpunt in Zwitserland prima zouden kunnen halen. Bij het hotel besloten we daarom geen laadpaal te zoeken en direct naar onze kamer te gaan.
Na een goede nachtrust vertrokken we op zondagmorgen richting onze eindbestemming in Italië. We stippelden wederom onze route via de ABRP-app uit en zagen dat we het volgende laadmoment over een kleine vijftig kilometer zouden moeten aandoen.

Guess-o-meter
Toen we het laadpunt van Grauholz bereikten, gaf het dashboard aan dat we nog slechts 6% 'in de tank' hadden zitten. Voor onervaren EV rijders zou dit wellicht iets zijn om zenuwachtig van te worden. De meters in elektrische voertuigen worden niet voor niets Guess-O-Meters (GOMs) genoemd.
Mijn partner en ik hebben inmiddels echter voldoende ervaring opgebouwd met onze VW e-Golf om in te kunnen schatten hoe snel een accu leegloopt. Ook weten we dat er inmiddels op voldoende plekken laadpalen bestaan. En als dat een keer geen snellader zou kunnen zijn, is dat ook niet erg. Met dat idee in het achterhoofd konden we zonder stress de laatste kilometers naar het laadpunt in Grauholz afleggen.
Asociaal laadgedrag
Bij het bereiken van het laadplein, bleek dat alle palen bezet waren. In tegenstelling tot de dag ervoor, konden we er nu niet voor kiezen om door te rijden. Daarvoor was de accu toch echt te leeg.
Na zo'n 10 minuten kwam er een laadpaal vrij en konden we beginnen met laden. Althans, dat dachten we. Net voordat wij onze auto op de vrijgekomen plek konden inparkeren schoot er nog even snel een Porsche voor ons langs om "ons" plekje in te nemen.
Veel meer dan een verbaasde blik en een diepe zucht hadden we hier niet voor over. We zijn immers op vakantie. Dit soort mensen laten we onze pret niet bederven. Bovendien kwam er ook al snel een ander plekje vrij, en konden we de auto alsnog opladen.

De EV6 trekt bekijks
Dat de EV6 een aandachtstrekker is, merkten we al op verschillende momenten tijdens onze rit. Op de snelweg zagen we regelmatig omkerende hoofden en geïnteresseerde blikken. Ook tijdens het laden trok de auto vaak bekijks. Zo liep er tijdens het laden in Grauholz een nieuwsgierige Zwitser een rondje om de auto . Hij liet weten erg onder de indruk van het design van de EV6 te zijn.
Even later raakten we ook nog aan de praat met een ouder stel dat zelf net een elektrische Volvo had aangeschaft. Zij stonden even verderop bij de langzame laadpalen te laden en kwamen ook even een kijkje nemen. Na wat ervaringen te hebben uitgewisseld vervolgden we onze weg weer. Fijn om er ook even aan herinnerd te worden dat de meeste mensen juist zeer sociaal zijn!
EV's in de kou
Bij het derde laadmoment merkten we dat de laadsnelheid minder was dan de eerste twee keer. De EV6 kan volgens de boekjes een laadsnelheid halen van bijna 240 Kwh/uur. Dit geldt echter alleen bij optimale omstandigheden.
Nu we in koudere oorden zijn, zien we dat de snelheid niet meer dan 150 Kwh/uur haalt. Nog steeds indrukwekkend, maar beduidend minder dan bij warmere temperaturen. Bij een laadmoment in de zomer zouden we dan weer niet de tijd kunnen nemen om wat te eten tijdens een laadstop.

Weer helemaal opgeladen
Eenmaal op de eindbestemming aangekomen, konden we de hele week vooruit met één accu. Na een heerlijke week op de piste vertrokken we zondagmorgen vroeg weer richting huis. Ook wij waren weer helemaal opgeladen.
Op een file in Duitsland na, is de terugreis voorspoedig verlopen. Het laden ging vergelijkbaar met de heenreis: soepel en snel.
De Kia Ev6 heeft zich bewezen als zeer comfortabele auto voor dit soort lange ritten.
Elektrisch rijden ontwikkelt zich razendsnel, en de laad infrastructuur wordt dagelijks beter.
Met de juiste apps op je telefoon, en de juiste laadpassen kun je bovendien veel geld besparen.
In mijn omgeving hoor ik vaak aarzeling of elektrisch rijden en wintersport vakantie wel samengaan. Na onze ervaring met de Ev6 heb ik hier geen enkele twijfel meer over!