“Op waterstof rijden doe je om een statement te maken”
Begin deze maand nam Beelen Mobility klant Fons van Eijk de sleutels in ontvangst van een gloednieuwe Toyota Mirai in een opvallende blauwe kleur. “Het is blauw, maar soms lijkt het net paars. Blauw is sowieso mijn lievelingskleur en dan vind ik deze ook wel lekker opvallend,” vertelt Fons “Ik associeer het met water en dat klopt dan ook gewoon, toch?” Hiermee verwijst hij naar wat er in de tank zit. De Mirai is namelijk een van de weinige modellen in Nederland die op waterstof rijdt.

Duurzame keuze
Waterstof wordt gezien als een onmisbaar onderdeel van de verduurzaming van onze industriële processen. Ook in de energietransitie zou het een belangrijke rol kunnen spelen als alternatief voor het aardgas waar we nu nog op koken en mee verwarmen. Terwijl waterstof bij zwaar transport en in de luchtvaart beschouwd wordt als een goede oplossing, staan producenten in de autobranche nog sceptisch tegenover dit bijzondere gas. Toyota is hierop een uitzondering.
Dat Fons voor een waterstofauto ging, was een weloverwogen besluit, zo liet hij weten. Met zijn bedrijf is hij namelijk al dagelijks bezig met duurzame energie. “Ik vind het fijn om me met verduurzamingbezig te houden,” vertelt hij, “het is niet alleen mijn werk, het is ook een missie. Nu hebben we het vooral over zonne-energie, maar ook bij zonnepanelen zal waterstof in de toekomst een rol gaan spelen. Mijn zoon is nu ook ingenieur en heeft hij zich gespecialiseerd in ‘sustainable energy’ dus we hebben het er thuis ook vaak over”.
Aantrekkelijk
Hoewel er in Nederland maar één ander model op waterstof beschikbaar is (Hyundai NEXO), is Fons erg te spreken over zijn keus. “Ik vind de Mirai echt een interessante auto. Ik vind hem mooi, maar ook de prijs sprak me aan. De aanschaf, de bijtelling, en het tanken is gewoon aantrekkelijk vergeleken met andere opties. Hij zit en rijdt ook lekker.” Maar er speelt meer mee:
“Bovendien is het voor mij ook een principe kwestie. Mijn bedrijf heet ‘the Green Crew’. Wij doen aan verduurzamen, dat is onze missie. We willen zoveel mogelijk installaties maken die bijdragen aan verduurzaming. Ik wil dan ook het goede voorbeeld geven. Met deze auto maak ik een statement dat daarbij past.”
Aandachttrekker
Hoewel de Toyota Mirai een opvallende verschijning is, weten de meeste mensen niet direct dat het gaat om een waterstof auto. Toch lopen er genoeg autoliefhebbers rond die wel weten waar ze naar kijken. Fons maakt daar graag tijd voor:

“Gisteren nog werd ik tijdens het boodschappen doen aangesproken door een meneer die de auto herkende. Hij was erg enthousiast en wilde de auto graag van dichterbij bekijken. Bij mensen die niet weten wat voor auto het is, verschijnt er wel altijd een grote glimlach als ze horen dat het een waterstofauto is. Dat vind ik leuk. En de monteurs bij mijn bedrijf vinden het natuurlijk ook fantastisch.”
Tanken
Uiteraard had Fons, nog voordat hij bij Beelen Mobility had aangeklopt om een waterstof auto te bestellen, bekeken waar in de regio deze brandstof beschikbaar zou zijn. Hij ontdekte dat er ‘onder de rook van Schiphol’ diverse opties waren. Dat moest dus wel goed komen. De werkelijkheid bleek weerbarstiger:

“Toen ik de eerste keer wilde tanken waren de eerste twee tankstations die ik wilde proberen gesloten of defect. Ik kon gelukkig met de resterende brandstof die ik had, nog net de Binckhorst in Den Haag bereiken. Daar waren wel twee werkende pompen, maar toen deed die het maar voor de helft… Toen kwam ik erachter dat er een pomp is waar je op 350 bar mee tankt en een die op 700 bar tankt. Dat had ik niet in de gaten, maar nu weet ik waar ik op moet letten.”
Ondanks deze moeilijkheden is het tanken een fluitje van een cent, vindt Fons. “Het is eigenlijk heel simpel. Het lijkt op LPG tanken. Je klikt ‘em erop, je drukt op het knopje en hij loopt vol. Dat is niet zo spannend.”
Tips
Aan het einde van ons gesprek stel ik Fons de onvermijdelijke vraag: zou je anderen aanraden om een waterstofauto te kopen of leasen? Hij hoeft niet lang na te denken: “Ik denk dat het voor de meeste mensen nog niet geschikt is. Het rijdt heerlijk en het tanken is op zich zo gepiept. Maar de infrastructuur voor waterstof is in Nederland nog onvoldoende aanwezig. Ook de technologie moet denk ik nog stappen maken.”
Als tip geeft hij mee om voor het tanken op de ‘H2live’ app te checken welke stations er open zijn. “Dit werkt goed en voorkomt teleurstellingen,” aldus Fons. Voor wie is de Toyota Mirai wel geschikt? “Mensen in de Randstad die houden van autorijden maar geen lange afstanden hoeven af te leggen. Die zullen er veel plezier van hebben. En het past echt bij mensen die een statement willen maken, zoals ik.”