top of page
Open Site Navigation

Wat heeft 2023 in petto voor de automobilist?

Aan het einde van een kalenderjaar maken we de balans op en blikken we vooruit naar het nieuwe jaar. Hieronder komen tien dingen aan bod waar automobilisten in 2023 mee te maken zullen krijgen.



1 – Autoprijzen

De trend die we in 2022 al zagen, zet in 2023 door. Auto’s worden duurder. Meestal gaat een prijsstijging gepaard met een vernieuwing van het model of een betere standaarduitrusting. De verwachting voor 2023 is dat er ook prijsstijgingen zullen optreden bij auto’s zonder dat dat gepaard gaat met een upgrade in het product.


Hoewel prijsstijgingen ook bij gebruikte auto’s worden verwacht zal dit volgens een bericht van Business Insider minder heftig zijn dan afgelopen jaar. Volgens analisten zal de opleving in de productie van nieuwe auto’s ertoe leiden dat meer occasions doorvloeien naar nieuwe eigenaren. Met een groter aanbod aan tweede hands auto’s zou de prijsstijging van het afgelopen jaar dus af moeten nemen.


2 - SEPP

In 2022 zat er in de subsidiepot voor de aanschaf van elektrische voertuigen (SEPP) een bedrag van €91,4 miljoen. In 2023 is er €8 miljoen meer beschikbaar, maar zijn de voorwaarden versoberd.


Het bedrag dat er per nieuwe auto kan worden aangevraagd, is met maximaal €2.950,- iets lager dan het jaar ervoor. De subsidie voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto bedraagt net als in 2022 €2.000,-.



Vanaf 10 januari zal het subsidieloket (online) geopend zijn. Net als andere jaren is er sprake van een ‘op is op’ regeling. Dat wil zeggen dat als de subsidiepot leeg is, aanvragen van een tegemoetkoming in dat kalenderjaar niet meer mogelijk is.


Lees meer over het aanvragen van de SEPP subsidie in de blog die we daar eerder dit jaar aan hebben gewijd.


3 - Bijtelling

Alle automobilisten die via zakelijke lease een auto rijden, ‘betalen’ bijtelling. Beter gezegd, de hoeveelheid bijtelling die je betaalt, bepaalt hoeveel salaris er op je rekening wordt gestort iedere maand.


Dit heeft ermee te maken dat een leaseauto wordt gezien als ‘loon in natura’, waarover belasting moet worden betaald. De hoogte van je bijtelling hangt af van de fiscale waarde van je auto.



In 2023 zal de bijtelling 22% van de fiscale waarde bedragen. Dat geldt voor alle auto’s die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto geldt een percentage van 16%. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt het standaard bijtellingstarief van 22%.

4 - BPM

Als je niet leaset maar koopt, zijn er een aantal belasting heffingen van toepassing. Behalve BTW wordt er voor elke nieuwe auto met een verbrandingsmotor ook Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen in rekening gebracht, ofwel BPM. Deze belasting wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot van het voertuig. Wanneer je een auto aanschaft zit de BPM verwerkt in de verkoopprijs.


In 2023 gaan de bpm-tarieven omhoog. Er zullen hogere tarieven per gram gaan gelden, naast een verlaging van de schijfgrenzen. Deze wijzigingen zullen tot gevolg hebben dat een auto uit het B- of C-segment zomaar €1000,- duurder kan uitvallen.

5 - Accijns op brandstof

De huidige verlaging van de accijns op benzine, diesel en LPG zou oorspronkelijk op 31 december aflopen. De overheid heeft eerder dit jaar echter laten weten dat de verlaging op de accijns in ieder geval tot juli 2023 van kracht blijft.

Op de website van de rijksoverheid is meer specifieke informatie terug te vinden over de accijnstarieven. Deze pagina zal worden bijgewerkt wanneer de plannen voor het aankomende jaar verder worden uitgewerkt.

6 - Motorrijtuigenbelasting

Het tarief voor de motorrijtuigenbelasting verschilt per provincie. De Rijksoverheid geeft provincies zelf in enige mate de vrijheid welk tarief ze vragen en of er jaarlijks sprake is van een verhoging of zelfs een verlaging. Dat noemen ze het opcententarief.


Voor 2023 is het in elk geval zo dat in zes provincies de tarieven stijgen. Het gaat om Zuid-Holland, Limburg, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Groningen. Daarover bericht het CBS. Inwoners van Zuid-Holland krijgen met de grootste stijging te maken: 3,9 procent.


7 - CO2 rapportage

Voor werkgevers met meer dan 100 medewerkers geldt vanaf 1 juli 2023 een verplichte CO2 rapportage voor alle werkgerelateerde kilometers. Op deze wijze wil de overheid inzicht krijgen in hoeveel CO2 uitstoot zakelijke mobiliteit geeft en waar de kansen liggen voor verduurzaming.


Werkgevers moeten alle reizen die werknemers afleggen gaan registreren: het aantal kilometers, gebruikte vervoermiddel en type brandstof. Het CO2 reductiedoel voor 2030 is 1 megaton.




Over het hoe en waarom van deze verplichte CO2 rapportage kun je meer lezen in de blog die eerder dit jaar op onze website werd gepubliceerd.


8 - Reiskostenvergoeding gaat omhoog

Werknemers die reiskostenvergoeding ontvangen voor hun woon-werkverkeer konden tot 2022 rekenen op 19 eurocent per kilometer onbelast (netto).


Per 1 januari 2023 stijgt de onbelaste reiskostenvergoeding naar 21 eurocent per kilometer, zo valt te lezen op de website van de rijksoverheid.


Ondernemers die zakelijke kilometers rijden met hun privéauto, mogen vanaf 2023 ook 21 eurocent per kilometer rekenen en die kosten aftrekken van de winst.


9 - Boetes worden verhoogd

Aan mensen die de regels overtreden zullen in 2023 hogere boetes worden uitgeschreven. Het is gebruikelijk dat verkeersboetes met de inflatie mee stijgen, dat gebeurt elk jaar. Ook nu de inflatie historisch hoog is.


Een prijsstijging van 8,6 procent betekent dat iemand die 14 km/h buiten de bebouwde kom te hard rijdt kan rekenen op een bekeuring van zo’n 140 euro. Dat bedrag staat nu nog op 126 euro. Een automobilist die wordt betrapt met zijn telefoon in de hand tijdens het rijden kan een boete van 380 euro verwachten. Dat is 20 euro meer dan nu.



10 – Deelmobiliteit

Deelmobiliteit is een van die termen die al enige tijd rond galmt in de automotive wereld en waar we in 2023 alleen maar meer gaan horen. Dit heeft te maken met een beweging die op allerlei vlakken gaande is: “van bezit naar gebruik”.

Vorige week nog informeerde staatssecretaris van IenW Vivianne Heijnen de tweede kamer over het samenwerkingsprogramma dat het Rijk heeft opgezet om deelmobiliteit te stimuleren. Ook Beelen Mobility zal hier in het komende jaar volop mee bezig zijn. Via onze website en social media kanalen zul je meer kunnen lezen over onze vorderingen.